The Useful Hattrick Articles Archive

While reading many articles on the game Hattrick (www.hattrick.org) you find some diamonds once in a while. Some get lost, to preserve them is the mission of this weblog.

Thursday, April 05, 2007

Verhaal van een assistent-BC

Tijdens de verkiezingen heb ik een artikel geschreven over de vijf termijnen waarin ik Nederlandse bondscoaches heb bijgestaan. De verkiezingen zijn nu afgelopen en daarmee is er een goed moment aangebroken om dit artikel te posten. Voor de geïnteresseerden hoop ik dat het een beetje lezenswaardig is. Vanzelfsprekend sta ik open voor vragen naar aanleiding van onderstaande.

Verhaal van een assistent-BC

Vele seizoen geleden schreef ik mij in op het toenmalige Maglio forum. Nederland was nog lang niet zo groot als het nu is. Praten over de nationale elftallen voorafgaand aan de wedstrijd (tactieken en dergelijke) gebeurde op dit Maglio forum. Scouts waren er in die tijd wel, alleen ging het om ongeveer 1 persoon per linie. Onder Ruyven I meldde ik mij aan om te gaan helpen met het scouten van vleugelspelers voor de U20 en het NT. Daarnaast was ik met enkele anderen regelmatig te vinden in de topics over de WK campagne van de U20.

Bij de herverkiezing van Ruyven (Ruyven II) werd mij en enkele anderen door Ruyven gevraagd om actiever dan dat wij tot dan toe deden mee te denken over de te kiezen spelers, opstellingen en dergelijke. Dit gebeurde op een verborgen gedeelte van het Maglio forum, net zoals dat alle scoutingfora ook verborgen waren. In die tijd werd ook het plan opgesteld om de scouting fors uit te breiden. Dit werd ingegeven door het verdwijnen van een statistiekensite waarmee de beste spelers per linie voor elk land heel makkelijk te vinden waren (een functionaliteit die Alltid Hattrick 'pas' sinds enige tijd weer biedt). Globaal stamt het huidige concept van hoofdscouts en scouts daaronder per leeftijd uit die tijd.

Ruyven II is achteraf meteen de beste termijn gebleken waaraan ik heb mogen bijdragen. We behaalden een zilveren plak op het WK met de U20. In mijn herinnering hadden we toen ook zeker een goede ploeg ten opzichte van andere landen. Enkele van die spelers zijn nog steeds in het huidige NT te bewonderen. Wat toen is gebleken en wat waarschijnlijk de U20 iets te veel heeft achtervolgd is de noodzaak hard aan de ervaring van de ploeg te werken. We delfden in de finale toen het onderspit tegen de Roemenen die volledig ervaringgericht de wei betraden.

Wie mijn persoonlijke favoriet was in de daaropvolgende U20 verkiezingen weet ik niet meer. Maar Ruyven's daadwerkelijke opvolger Dassen was het in ieder geval niet. Dassen wilde toch heel graag het assistententeam van Ruyven II behouden. Daar had ik geen, al dan niet principiële, bezwaren tegen en ik bleef dus aan als assistent van de U20 bondscoach. De termijn Dassen werd een stuk lastiger, zo moesten we Dassen bijvoorbeeld verzoeken toch echt over te stappen op de nieuwe ratings. Deze termijn verliep uiteindelijk bijzonder slecht omdat wij te veel gokten op 19jarigen tijdens de kwalificatie, wat uiteindelijk verkeerd afliep. Dat Dassen in het tweede seizoen vervolgens meerdere wedstrijden op walkovers liet uitlopen heeft voor mij een behoorlijke zuur randje gegeven aan deze termijn.

Happygirl (tegenwoordig: Veerme) werd als opvolger van Dassen gekozen. Wederom werd door de nieuwe U20 bondscoach gevraagd of de toenmalige assistenten van Dassen, ongeveer dezelfde groep die Ruyven al hielp, wilden blijven om te assisteren. Daar had ik geen trek in omdat de voorgaande termijn zeker in het begin ook al bestond uit het beantwoorden van beginnersvragen. Dat zou nu niet anders gaan, zoals ook bleek uit de verhalen van degenen die wel bleven. Het moet gezegd dat Happygirl het beter heeft gedaan dan Dassen met de hulp die ze om zich heen heeft verzameld toen. Dat is een goede zet gebleken. Al met al een degelijke termijn.

Eigenlijk nam ik me na het fiasco van Dassen voor me even ietwat losser van de 'gevestigde' orde op te stellen. Alleen leidde mijn aanwezigheid op het forum tijdens de verkiezingen waarin CHPP-redeker (tijdens het BCschap: BC-redeker) werd gekozen tot NT coach tot een uitnodiging voor DeBC. Ook deze bondscoach had zoiets als wat Ruyven, Dassen en Happygirl op Maglio hadden voor ogen: een groep mensen verzamelen die kunnen meedenken over te selecteren spelers, tactieken en dergelijke. Hier belandde ik in een heel andere groep mensen dan waar ik onder Ruyven en Dassen mee te maken had gehad. Wederom een goede ploeg met verstand van zaken.

Ruyven kwam in aanloop naar de verkiezingen volgend op de termijn van Happygirl met het idee aan een derde termijn te beginnen. De ambities waren hoog: zoveel mogelijk 19jarigen en gaan voor goud. Degenen die Ruyven indertijd tijdens zijn tweede termijn hadden geholpen werden weer gevraagd mee te helpen. Ruyven werd gekozen en Ruyven III begon. Mijn toezegging was tijdens het U20 WK mee te helpen maar bij de kwalificatie beduidend minder. Dit omdat het NT ook op de eindronde stond en ik daar ook 'nodig' was. Helaas ging het tijdens de U20 kwalificatie snel zo dusdanig slecht dat een behoorlijke extra inspanning de U20 niet meer kon redden. Dat Ruyven vervolgens amper meer op het forum is aangetroffen vind ik ook bijzonder jammer.

Ondertussen stond het NT gewoon op een eindronde te voetballen, maar ik denk dat we net zoals de afgelopen termijn her en der net niet het mazzeltje hebben gehad dat we hadden moeten hebben. In de groepsronde waar we uiteindelijk strandden hadden we in mijn ogen 1 keer mazzel en 2 keer pech, dus ik had toen liever gewoon 'normale' uitslagen gehad.

Na BC-redeker I volgde 'vanzelfsprekend' BC-redeker II. We zouden stug doorgaan met waar we de termijn er voor geëindigd waren. Het team van DeBC bleef met een enkele aanvulling en afvaller redelijk intact en mede met de hulp van Het Oranje Gevoel zouden we de eerste termijn van BC-redeker met een beter resultaat willen overdoen. Ik heb grotendeels hetzelfde gedaan wat ik al die termijnen lang gedaan heb. Proberen te beoordelen waar de zwakke en sterke punten van de tegenstander qua ratings zullen liggen, en wat daar het enige juiste antwoord op zou moeten zijn. Het bereiken van de derde ronde is denk ik behoorlijk sterk, en dan merk je ook dat de huidige Oranje selectie tegen de grenzen van haar kunnen aanloopt. Met een gunstiger loting, wat mazzel en dergelijke zat er wellicht meer in. Wat betreft mezelf vind ik het jammer dat zeker de laatste paar wedstrijden op het WK voor mij op dat moment een te lastige puzzel zijn gebleken. Van wat ik verwachtte gebeurde maar weinig, als ik al verwachtingen had.

Toen CHPP-redeker in bescheiden kring bekend maakte niet door te gaan besloot ik voor mezelf de nationale elftallen ook gedag te zeggen als actieve bijdrager. Het is in ieder geval voorlopig even genoeg geweest. Waardering is er bijzonder weinig en binnen HT zal nooit 'tastbaar' achterblijven wat ik voor energie in de U20 en het NT gestoken heb. Afgezien van mijn aanmelding als scout ben ik altijd gevraagd door de bondscoaches zelf om hen te helpen. De zwakke termijnen waaraan ik heb bijgedragen komen misschien voor een deel voor mijn rekening en ik denk ook dat ik het beste voorbeeld zou zijn van wat men 'de kliek' noemt. Maar ik ben altijd gevraagd door verscheidene democratisch gekozen bondscoaches uit allerlei verschillende geledingen van onze HT gemeenschap. En ik heb afgezien van 1 keer nooit ingezien waarom ik mijn hulp zou moeten ontzeggen aan iemand die daar om vraagt. Wees gerust: ditmaal ben ik niet beschikbaar voor welke adviserende rol dan ook.

Mijn welgemeende excuses dat ik nagelaten heb om mijn mede-assistenten van deze termijnen bij naam te noemen, echter het risico dat ik iemand(en) zou vergeten is te groot. Aan iedereen waarmee ik heb samengewerkt tijdens al die termijnen (bondscoaches, scouts, assistenten en alle andere trouwe volgers van de nationale elftallen): bedankt!